M&A

Kako što pravilnije provesti proces spajanja i preuzimanja tvrtki?

Dino Bendeković Dino BendekovićDino Bendeković

U 20. stoljeću međunarodnim spajanjima i preuzimanjima u poslovanju dominirale su multinacionalne korporacije. Međutim, u posljednjih nekoliko desetljeća broj strateških preuzimanja se smanjio, a privatne dioničke tvrtke postaju lideri u ovakvoj vrsti poslovanja. Globalna vrijednost spajanja i preuzimanja dosegnula je 5,8 bilijuna dolara za prvih devet mjeseci 2021., a istovremeno je sve veći interes za prekogranična poslovanja i suradnje. Europa postaje područje s najvećim rastom i prilikama za aktivaciju spajanja i preuzimanja tvrtki u sljedećih nekoliko godina, što dovodi do toga da prednjači ispred SAD-a i Azije u M&A sektoru.

 

Utjecaj vanjskih čimbenika na aktivnost spajanja i preuzimanja

Globalizacija tržišta tjera većinu tvrtki na globalno širenje kroz „greenfield“ ulaganja ili jednostavno kupnjom postojeće tvrtke u stranoj zemlji putem međunarodne akvizicije. Mnoge osnovane tvrtke su u fazi proširenja ili su jednostavno spremne za preuzimanje drugih poduzeća. Inozemne tvrtke mogu imati koristi od visoko educirane ili jeftine radne snage, kraćeg opskrbnog lanca, niže cijene usluga/proizvodnje, širenja baze kupaca ili pristupa lokalnom financiranju i subvencijama.

Različiti uvjeti na lokalnim tržištima mogu omogućiti jeftinije poslove ili višestruke arbitraže. Iz perspektive prodaje (tj. tvrtke koja traži strane kupce ili ulagače), obrazloženja mogu biti raznolika. Zbog privremenih situacija u kojima su se našle određene industrije, dioničari mogu prodati svoju tvrtku kako bi imali koristi od visoke vrijednosti koju prepoznaju potencijalni stjecatelji. Obiteljska poduzeća mogu se suočiti s problemima sukcesije koju može riješiti novo vlasništvo, dok poduzeća koja stvaraju gubitke moraju donijeti odluku kako bi osigurali opstanak. 

 

Rizici ulaganja u nova poslovanja

Postoji mnogo dobrih razloga da kupci i prodavači traže inozemne ciljeve ili preuzimatelje, ali to ne znači da je to istovremeno lako učiniti. Prekogranični kupac mora biti spreman na nove pristupe i rizike. Svaka aktivnost spajanja i preuzimanja može potrajati dulje od očekivanog i kao rezultat toga financijski podići ulaganja. To znači da osim istraživanja uobičajenih ciljeva određenog poduzeća, ulagač treba razmotriti posebne izazove svoje međunarodne transakcije, ovisno o zemlji u kojoj se ulaganje vrši.

Što se tiče prodaje, može biti teško pronaći strane kupce, pogotovo ako nisu izravni konkurenti tvrtke. Identificiranje mogućih preuzimanja također nije jedini problem. Prodavatelj bi trebao privući kupce u skladu s kulturom i poslovnom praksom primatelja, istovremeno podržavajući razumnu procjenu vrijednosti.

 

Kada je najbolje vrijeme za aktivnost spajanja i preuzimanja?

Prodavatelj obavlja uspješnu prodaju kada dobiva najveću moguću procjenu, kada je posao završen u najkraćem roku, povjerljivost strogo zajamčena i kada su jamstva izdana, a rizici nakon zatvaranja svedeni na minimum. 

Bilo da kupujete ili prodajete, rad sa savjetnikom za M&A, posebno s onim koji je upoznat s lokalnim prilikama, može biti izuzetno koristan za povećanje šansi za dovršetak brzog i uspješnog posla. Savjetnik za spajanje i preuzimanje jedan je od mnogih konzultanata uključenih u posao, ali uloga koju ima ključna je tijekom cijelog procesa. U tom slučaju, savjetnici za spajanje i preuzimanje su tu da svojim klijentima pruže relevantne analize i stručne odgovore tijekom cijelog procesa te nadziru određene aktivnosti, osiguravajući da djeluju zajedno, prema jasnom i uspješnom dogovoru. Grant Thornton stručnjaci visoko su kvalificirani i obučeni za svaku vrstu spajanja i preuzimanja, pa tako i onih inozemnih. Obratite nam se s povjerenjem!

 

 

Izvor podataka: TOUCHPOINT